ابي
تاريخ تولد؛ محل تولد؛ هنگام تولد:
در ۲۹ خرداد سال ۱۳۲۸ (۱۹ ژوئن ۱۹۴۹)در تهران بــه دنيا آمد.
پدر: –
مادر:-
برادر: –
خواهر:-
همسر: فيروزه مقدادي؛مهشيد برومند
فرزندان: خاتون (تولد: ۱۳۵۴ –دندانپزشك) ؛ سايه (تولد: ۱۳۵۵ )؛ عسل (تولد: ۱۳۵۷)؛فرشيد(در برخي منابع از وي بــا عــنــوان پسرخوانده ابي نام برده شده)
شهرت ؛ كنيه و لقب:
لقب:ابي؛ آقاي صداي موسيقي پاپ ايران
مشخصات فردي:
همصدايي مردم بــا ابي در كنسرتها از خصايص منحصر بــه فرد ايــن خواننده است؛ تــا جايي كــه او را جزو اولين خوانندگان فارسي زباني دانستهاند كــه بــه همخواني پرداخت و حــتـي آن را در آلبوم كنسرتهايش ضبط و پخش كرد. ابي را از نظر كاري خوانندهاي ريسكپذير؛ و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه؛ نوگرا ميدانند.اهميت بــه كيفيت كلامي و زباني ترانهها از مشخصات اوست.
گفته ميشود وي در منزل شخصي خود؛ اجازۀ پخش آهنگهاي خوانده شده توسط خود را نميدهد و بــه عبارتي؛ تمايلي بــه شنيدن صداي خود در محيط خانه ندارد.
بيوگرافي ابي
عادات و علائق شخصي:
علاقه بــه موسيقي يوناني
خوانندگان محبوب: پيتر گابريل؛ فردي مركوري؛ استينگ؛ بونو و جيم موريسون از گروه راك دورز .
علاقه بــه خواندن ترانههايي بــا مضامين سياسي؛ اجتماعي عاشقانه ... ترانههاي متعددي در مورد ايران خوانده كــه بسياري از آنها داراي مضامين سياسي اعتراضي و گاه بحثانگيز بودهاند.
دوران زندگي:
پدرش خياط و مادرش ؛ اهل كرج و خانهدار بودند.
ابي در دوران كودكي دوست داشت خلبان شود. در مصاحبهاي وقتي از وي پرسيده شــد كــه خوانندگي را چگونه آغاز كــرد چنين گفت: « از زمان چهار پنج سالگي. راديو بــه ايران آمده بود ؛ولي آنقدر ما بودجه نداشتيم كــه يك راديو بخريم. ضمن اينكه هنوز برق هم بــه همه جا نيامده بود. بــه موسيقي گوش ميكردم و آن را دوست داشتم. تفريح من در خانه خواندن بود؛ ضمن اينكه بارها هم گفتهام كــه از كلاس سوم دبستان در مدرسه صبحها سر صف قرآن بــا قرائت اجرا ميكردم. خب ايــن هم بــراي خودش يك نوع خوانندگي است. در سن ده يازده سالگي؛ راديو و خوانندگاني بودند و مرتب فكر و ذكر من بــه غير از مسالهٔ درس خواندن خوانندگي بود. در خانه؛ بــراي همكلاسيهايم و همينطور بــراي بچه محلها ميخواندم ».
ابتدا در يك گروه دوستانه بــه نام Sunboys وسپس در باشگاهها و كاخهاي جوانان خواندن را آغاز كرد. اولين ترانهٔ او ترانهاي بود بــا نام عطش كــه بــراي فيلمي بــه همين عــنــوان ساخته شده بود. دومين ترانهاش چرا نام داشت؛ و شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از حسين واثقي بود.
اما سومين ترانه كــه بــه گفته خودش باعث معروفيتش شد؛ ترانهاي بــه نام شب بود؛ بــا شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ايراننژاد كــه در شوي معروف ميخك نقرهاي از فريدون فرخزاد بــراي اولين بار پخش شد.
در همان دوران بــا شهبال و شهرام شبپره آشنا شــد و بــا آنها شروع بــه همكاري كرد. در كنار فرهاد مهراد مدت دو سال بــا گروه بلك كتز همكاري كــرد و مدت زيادي در كاباره كوچيني بــه روي صحنه رفت. ســپــس از ايــن گروه جدا شــد و بــه همكاري بــا آهنگ سازان و ترانه سرايان بزرگ پرداخت. دست آورد همكاري پياپي ابي بــا بابك بيات آهنگ ساز و ايرج جنتي ترانه سرا منجر بــه خلق ترانههاي ماندگاري شد. پيش از انقلاب كارهاي زيادي عرضه كــرد ؛ولي هيچگاه آلبوم مستقلي از وي ارائه نشد. آهنگهاي ماندگاري نظير خورجين – سبد – شبزده – شب – پوست شير – خالي و آهنگهاي ديگر كــه بسياري از آنها بعد از انقلاب در خارج از كشور بــه صورت كاست و سي دي بــه بازار عرضه شد. همچنان در آن سالها بر روي تعداد زيادي از فيلمها ترانه خواند و سكانسهايي ماندگار از تلفيق هنر كارگردانان ؛ بازيگران و صداي “ابي” ساخته شد.
ابي دو سال پيش از انقلاب بــراي اجراي يك سري كنسرت در آمريكا از ايران خارج شــد و بــه دليل انقلاب ايران؛ در آمريكا ماندگار شــد .او در سالهاي سخت و سنگين غربت نــيــز كارش را بــا ترانه سرايان و آهنگسازان نام آشنا ادامه داد.
اين خواننده ايراني در اجراي كنسرت نــيــز بــه موفقيتهاي بسياري دست يافت و درهاي سالنهاي بزرگ و مشهور جهان را بــه روي ايرانيان باز كــرد و بــا اتكا بر توان صدايش در اجراهاي زنده و همچنين ترانه هاي خاطره ساز و محبوبش سالانه هزاران ايراني را در ايــن سالنها در اقصي نقاط جهان گرد هم آورد ... از جمله سالنهاي نامداري كــه در آنان برنامه اجرا كــرد مي توان بــه ايــن سالنها اشاره كــرد : يونيورسال آمفي تئاتر (لس آنجلس) ؛ شراين آدوتوريوم (محل برگزاري مراسم اسكار) ؛ گريك تياتر (لس آنجلس) ؛ كندي سنتر (واشنگتن) ؛ اپراي سيدني (همراه بــا اركستر سمفوني سيدني ) ؛ سالن سلطنتي نوبل (استكهلم ) ؛ كويين آمفي تئاتر (ونكوور) ؛ گلوين (سالن بين المللي سويد ) ؛ فيلارمونيك برلن (برلين) ؛ گلف دبي (سالن بين المللي دبي) ؛ اويشن كلاب (سالن بين المللي دبي ) ؛ كنسرت هاوس (يوتبوري) و …
او در تمام دوران هنري اش بــا بهترين ترانه سرايان و آهنگسازان ايران همكاري داشته و بهترين آثار آنان را اجرا نموده است. شايد از اصلي ترين دلايل موفقيت او و ماندگار شدن آثارش در طول بيش از سي سال همين همكاري هاست ؛ كــه حاصلش خلق ترانه هايي ماندگار در ترانه نوين ايران مي باشد ... از جمله بزرگاني كــه بــا آنها همكاري داشته اســت مي توان بــه ترانه سراياني چــون : ايرج جنتي عطايي ؛ اردلان سرفراز ؛ شهيار قنبري ؛ ليلا كسري(هديه) ؛ منصور تهراني ؛ زويا زاكاريان ؛ هما مير افشار و غيره اشاره كــرد و از آهنگسازاني چــون زنده ياد واروژان ؛ بابك بيات ؛ فريد زلاند ؛ سياوش قميشي ؛ محمد شمس ؛ اسفنديار منفرد زاده و غيره نام برد ... در ايــن ميان؛ فريد زلاند و سياوش قميشي در صدر قرار دارند.
تركيب ملودي فريد زلاند و كلام شهيار قنبري و تنظيم منوچهر چشمآذر منجر بــه خلق ترانهاي بــا نام «نون و پنير و سبزي»شد كــه ميتوان آن را سمبل ترانههاي معترض دورهٔ خود بــه حساب آورد. ايــن ترانه بــا اجراي مشترك ابي و داريوش بــه عــنــوان يكي از ترانههاي ممنوعه در سالهاي اوايل دههٔ ۱۳۷۰ در ايران بــه صورت پنهاني دست بــه دست ميگشته است.
صرفنظر از مسائل سياسي؛ در ترانههاي خود بــه مسائل اجتماعي نظير فقر؛ آزادي بيان و حقوق زنان نــيــز توجه دارد. سه ترانهٔ «هلا»؛ «سياهپوشها» و «بانوي خاوري» نمونههايي مناسب از ايــن دست هستند.عشق هم در كلام او گاه رنگ و بوي زميني و جسماني پيدا ميكند و عاشق؛ از چشم و لب و قد و تن يار سخن بــه ميان ميآورد. مانند ترانۀ «مداد رنگي» و گاه چنان ژرف؛ متعالي و مقدس ميشود كــه سخن از معراج و رجعت و خدا شدن بــه ميان ميآيد مانند ترانۀ «رازقي». اكثر ايــن ترانههاي عاشقانه؛ اشعار ترانه سرايان معاصر هستند؛ ولــي در لابهلاي آنها اشعار عرفاني شعراي متقدم نــيــز ديده ميشود .مانند آهنگ «حيلت رها كن» كــه شعر آن از مولوي اســت و آهنگ «خدا ميداند» كــه شعر آن از شمس مشرقي شاعر و عارف قرن هشتم است.
او كــه پــس از انتشار آلبوم شب نيلوفري؛ صحبت از بازنشستگي بــه ميان آورده بود ؛پس از آن نــيــز در زمينۀ توليد آلبوم و اجراي كنسرت؛ بــه فعاليت پرداخت. او معتقد اســت كــه بــه روي صحنه رفتن و يــا انتشار آلبوم؛ فرصتي آموزشي در اختيارش قرار ميدهد و موجب تجربهاندوزي بيشتر ميگردد و ايــن در نزد وي بهترين انگيزه و محرك بــراي تداوم بخشيدن بــه حرفهاش بوده است. او خوانندگي را عشقي ميداند كــه هرگز از آن جدايي نخواهد داشت.
ابي را بــا لقب «آقاي صداي موسيقي پاپ ايران» بــه مدد قدرت و توانايي اجرا و خواندنش در برنامههاي زنده و تحريرهاي سنگين در موسيقي پاپ ميشناسند. او داراي صدايي از جنس باريتون اســت و در سبكهاي مختلف موسيقي صاحب اثر است: بالاد؛ موسيقي فولكلور؛ پاپ تهرانجلس؛ دنس ؛ هاوس و ترنس. تحت تأثير خوانندگاني چــون فرهاد مهراد؛ جنسيس؛ جيم موريسون؛ يوتو؛ كلدپلي و پر گسله بوده است. برخي او را بــا تام جونز خوانندهٔ سرشناس بريتانيايي مقايسه كردهاند؛ بــا ايــن تفاوت كــه ابي را بر خلاف تام جونز داراي تمايلات سياسي ميدانند.
زندگي شخصي :
اولين ازدواج رسمي اش در سال ۱۳۵۳ بود و سه دختر بــا نامهاي: خاتون ؛سايه و عسل حاصل ايــن پيوند بودند. ابي پــس از تولد سايه در يك گفتگوي كوتاه اظهار داشت چــون بچه اولم دختر بود بــه همين جهت علاقه زيادي بــه پسر داشتم و حالا كــه سايه بــه دنيا آمده خدا را شكر مي كنم و ديگر دختر و پسر بودنش برايم فرقي ندارد ... هرسه فرزندانش داراي تحصيلات دانشگاهي هستند و پدر نــيــز بــراي هــر سه آن ها يك ترانه خوانده است. ايرج جنتي عطايي و بابك بيات ترانه سرا و آهنگساز خاتون؛ بــراي دومين فرزند ابي هم شعر و آهنگ ساختند ... ابي چند سال پــس از اينكه ازدواج اولش بــه جدايي انجاميد در مصاحبه اي در ۲۵ آبان۱۳۷۵ بــا برنامه روز هفتم راديو BBC ازدواج دومش را تكذيب كرد؛ امــا بعدها معلوم شــد كــه قبل از اينكه موضوع را تكذيب كــنــد بــا خانم « مهشيد » ازدواج كرده بود. مهشيد مدير بيشتر برنامه ريزي كارهاي موسيقي و كنسرتهاي ابي اســت و يك پسر بــا نام فرشيد دارد.
ماجراي ترانه ملي گرايانه خليج فارس در دبي :
شايد ترانهٔ ملي گرايانهٔ خليج فارس بيشتر از آنكه بــراي خوانندهاش وجهه يــا اعتبار بــه همراه آورده باشد؛ منشأ دردسر و سوء تفاهم گشته است. در پي امتناع ابي از خواندن ترانۀ خليج فارس در كنسرتهاي دبي؛ شايعاتي مبني بر اهداي يك هواپيماي مجلل از طرف حاكم دبي بــه ابي بــه خاطر خودداري از خواندن ايــن ترانه؛ در برخي رسانههاي ايراني منتشر شــد كــه واكنش شديداللحن خواننده را نــيــز متعاقب آن بــه همراه داشت. ابي در پاسخ بــه ايــن شايعات؛ انتساب هــر گونه هواپيماي شخصي را بــه خود رد كــرد و دليل امتناع از خواندن ايــن ترانه را در دبي؛ از دست ندادن پايگاهي نزديك بــه ايران جهت ارتباط بــا هموطنان خويش عــنــوان كرد. ابي معتقد اســت حضور وي و ساير هنرمندان خارج از كشور در اطراف ايران؛ بــه مراتب مهمتر و كارسازتر از نبودشان است. در نزد وي؛ كنسرتهاي دبي وسيلهاي بــراي تماس بــا مردم داخل ايران است.
بازي در فيلم :
او در فيلم بوي گندم؛ محصول سال ۱۳۵۶ بــه كارگرداني محمد دلجو و امير مجاهد؛ و فيلم ناخدا بــا خدا؛ محصول سال ۱۳۵۲ بــه كارگرداني نصرتالله وحدت بــه عــنــوان بازيگر حضور داشت. فيلم بوي گندم؛ ماجراي سيامك؛ اسي و تقي سه دوست آس و پاسي اســت كــه ابي در آن نقش تقي را بازي كرد. تقي معتاد اســت و نصيحتهاي سيامك را بــراي ترك اعتياد نميپذيرد و عاقبت نــيــز در پايان داستان ميميرد. در ايــن فيلم محمد دلجو؛ آيلين ويگن و شهرام شبپره نــيــز ايفاي نقش كردند. بعدها ابي از بازي در ايــن فيلم اظهار ندامت و پشيماني كــرد و آن را دخالت در حوزهٔ غيرتخصص خود عــنــوان كرد. در فيلم ناخدا بــا خدا؛ ظاهراً نقش كوتاهي داشته است.
وي بــه عــنــوان خواننده نــيــز در سينماي ايران فعاليت داشته است. طبق آمار بانك جامع اطلاعات سينماي ايران؛ در بين ۲۹۶ خوانندهاي كــه در سينماي ايران فعاليت داشتهاند؛ ابي بــا خوانندگي در ده فيلم؛ مقام سيزدهم را بــه خود اختصاص داده اســت و از ايــن لحاظ بــا شهپر؛ ديگر خوانندهٔ ايراني برابري ميكند.
كتاب ترانههاي ماندگار: ستارههاي سربي
متن ترانههاي ايــن خواننده در كتابي مستقل؛ تحت عــنــوان «ترانههاي ماندگار: ستارههاي سربي» توسط حامد حميدا گردآوري شده اســت كــه در سال ۱۳۷۹ بــه چاپ رسيد. كتاب بــا مقدمهاي دربارهٔ سير ترانه سرايي در ايران آغاز و آنگاه؛ بــا متن ترانههاي خواندهشدهٔ ابي تــا قبل از سال انتشار كتاب؛ در قالب سيزده دفتر بــه پايان مي رسد.
تحصيلات و مدارك علمي:
اخذ مدرك معتبر دكتراي موسيقي از بالاترين سطح مــمــكن جهان(آخن آلمان)
افتخارات:
نفر اول اولين فستيوال معتبر جهاني صدا در تركيه كــه اولين فستيوال شناخت صداي برتر جهان بود كــه ابراهيم حامدي در اولين بــه مقام اول رسيد! بــا حضور خوانندگان معروف جهاني.
نفر اول فستيوال معتبر جهاني صدا در اپراي سيدني بــا حضور خوانندگان معروف جهاني.
نفر اول فستيوال معتبر جهاني صدا در فرانسه بــا حضور خوانندگان معروف جهاني.
نفر اول فستيوال معتبر جهاني صدا در ايتاليا بــا حضور خوانندگان معروف جهاني.
كسب لقب جهاني آقاي صدا(mr song) در اول شدن در فستيوال اپراي سيدني.
اخذ مدرك معتبر دكتراي موسيقي از بالاترين سطح مــمــكن جهان(آخن آلمان).
قدراني از ابي در اپراي آخن بــه دليل افتخاراتي كــه در عرصه جهاني كسب كرد.
كسب لقب بسيار معتبر استاد صدا(master of voice) كــه بــه وي در سطح جهاني اختصاص داده شد.
پرفروش ترين آلبوم تاريخ موسيقي ايران ستاره هاي سربي بــا صداي ابي(كه فروش بي سابقه اي داشت)و بارها در شوي كمپاني كلتكس ايــن مسئله بازگو شد.
در نظرسنجياي كــه از طرف شبكۀ تلويزيوني من و تو بــا عــنــوان «ماندگارترين ترانههاي ايراني» انــجـام گرفت؛ ترانۀ «پوست شير» بــه عــنــوان برترين ترانۀ ابي معرفي شد. ديگر ترانههاي برتر ابي در ايــن فهرست؛ بــه ترتيب عبارتند از: «ستارههاي سربي»؛ «مست چشات»؛ «درخت»؛ «خالي»؛ «خليج فارس»؛ «محتاج»؛ «شبزده»؛ «كي اشكاتو پاك ميكنه»؛ «گريه نكن»؛ «با تو» و «شكار».
آثار :
خواننده در فيلمهاي :
عطش
بيحجاب هياهو ذبيح
بتشكن
شب زخمي
سلام تهران
خاكستري
بوي گندم
باغ بلور
آلبومها :
تپش
نازي ناز كن
شبزده
كوه يخ
با تو
غريبه
پير خليج ستارهٔ دنبالهدار
تك آهنگها :
پنجرهها (مشترك بــا جمعي از خوانندگان)
A Chili Pum (مشترك بــا شهرام شبپره)
Marcella (مشتـرك بــا شهـرام شبپره)
زمين (مشترك بــا جمعي از خوانندگان)
جشن مهرگان (سرود انقلاب سفيد)
بانوي ما (مشترك بــا سلي و نلي)
شهبانو (مشترك بــا نوشآفرين)
زنجيرو ورچين (دلنگ دلنگ)
جهان سوم (ناجي شرق)
يه روزي مهربون بودي
شب (اجراي كامل)
بر فراز آسمانها
كتاب سوخته
عيد نوروز
تكسوار
دلتنگي
راه من
عطش
تهمت
ظالم
خونه
پريا
رؤياي ما (مشترك بــا شادمهر عقيلي)
همين خوبه (با مشاركت شادمهر عقيلي در موزيك ويديو)
نگرانت ميشم
يه دختر (مشترك بــا شادمهر عقيلي)
عكس ابي
عكس ابي و همسرش
- چهارشنبه ۰۸ شهریور ۹۶ | ۱۵:۱۵
- ۷ بازديد
- ۰ نظر